Progress: snel en simpel leerlingen volgen
Progress is in 2013 ontwikkeld voor een BO-school op basis van CITO-leerdoelen, met de opdracht dat het per leerling snel en simpel in te vullen moet zijn, op momenten dat het de leerkracht uitkomt en via elk device. Inmiddels is Progress toepasbaar voor alle typen onderwijsinstellingen.
​
Voor NOB, de organisatie die ervoor zorgt dat kinderen in het buitenland ook Nederlands kunnen leren, draait Digital Agency een pilot voor een school op Kreta. Bij NOB zijn wereldwijd 180 NTC-scholen aangesloten, met in totaal zo’n 10.000 leerlingen die les krijgen in de Nederlandse taal en cultuur.
​
Progress: voor leerkrachten en via Cito-leerlijnen
Progress is primair een hulpmiddel voor leerkrachten met een of meerdere klassen of groepen. Zij kunnen informatie en beoordelingen van hun leerlingen registreren en zo hun progressie volgen. Progress werkt zoals zij dat gewend zijn: met vakgebieden, onderdelen en doelen die zijn opgebouwd volgens de Cito-leerlijnen. Deze basis is naar eigen curricula uit te breiden.
​
Andere rollen: Ouders en de leerlingen kunnen in Progress ook zelf de ontwikkelingen inzien. Daarnaast kunnen ook schoolhoofden en bijvoorbeeld vakgroepleiders een inlog krijgen, om op macroniveau mee te kijken. Bij elke rol horen verschillende rechten, die AVG-proof kunnen worden verleend.
​
Voorbeeld van een leerlijn
Groep 1 en 2 is een leerlijn die onderwerpen bevat als Taal, Rekenen, Sociaal vermogen en Bewegen. Binnen de onderwerpen worden de doelen gedefinieerd, bijvoorbeeld Ik kan optellen met getallen tot 20 binnen het onderwerp Rekenen. De leerkracht kan voor ieder kind de progressie voor dit doel vastleggen. Dit kan op elk gewenst moment en voor meerdere leerlingen tegelijk. Voor de context waarin wordt geoefend kan een foto worden toegevoegd. Zo ontstaat voor iedere leerling een duidelijk en kleurrijk overzicht van de progressie binnen deze leerlijn.
Progress: zo werkt het.
​
Na inlog verschijnt er een dashboard, dat altijd een actueel overzicht geeft. Ook zijn er specifieke meldingen, van wie bijvoorbeeld een bepaalde beoordeling nodig heeft.
Vanuit het dashboard kun je eenvoudig naar de leerlingen, om ze individueel of per groepje te selecteren voor beoordelingen. Je kunt ook naar de leerlijnen om bijvoorbeeld inhoudelijke aanpassingen in de leerdoelen te maken.
Hieronder ziet u een aantal screens uit Progress.